ناتو، تغییر جغرافیایی عملیات های نظامی علیه طالبان
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

در سال های قبل ثقل حملات طالبان در ولایات جنوبی کشورمتمرکز بود ولایت های قندهار، هلمند، ارزگان و زابل از ولایت هایی بودند که بیشترین آشوب ها و خشونت ها در این مناطق رخ می داد.  طوری که دایره خشونت ها در ولایت قندهار به اندازه ای بالا بود که بسیاری از کارشناسان نظامی این ولایت را با ولایت الانبار و منطقه فلوجه عراق مقایسه کرده بودند که در آن ولایت بیشترین خشونت ها رخ داد، طوری که فلوجه عراق برای نیروهای خارجی و دولتی عراق به منطقه مرگ تبدیل شده بود، قوی ترین انفجارها و حملات تروریستی در این ولایت رخ می داد. در قندهار نیز طالبان خونین ترین و شدیدی ترین حملات تروریستی را تاکنون انجام داده اند. دو حمله خونین و مرگبار به زندان قندهار و فرار گنگستری صدها زندانی طالبان، از حوادث خونین قندهار بود که آن را با فلوجه عراق خواهرخوانده ساخته بود.

هلمند به مرکز و پایتخت خشونت ها وتریاک و موادمخدر بدل شده بود و بخش عمده ارزگان هنوز هم به تصرف طالبان قرار دارد. دامنه این خشونت ها نه تنها در این ولایت ها متوقف گردید، بلکه ولایت های غزنی، لوگر و میدان وردک نیز به یکی از ولایت های آشوب زده تبدیل گردید که مرگبار ترین این حادثه کشته شدن 33 نظامی خارجی در حمله به هلیکوپتر شنوک امریکایی بود.

تاپیش از این نیروهای خارجی برای سرکوب طالبان بیشترین توان شان را در ولایت های جنوبی صرف می کردند و تلاش داشتند که طالبان را در این مناطق سرکوب نمایند، بیشترین عملیات های منظم و گسترده تا کنون در ولایت های جنوبی کشور بوده است، تاکنون خشونت ها نه تنها از این مناطق رخت بربسته بلکه بر شدت خشونت ها افزوده شده است، اما اکنون ناتو باردیگر استراتژی جنگی خود را می خواهند در چندماه باقی مانده سال جاری و نیز سال جدید 2012 تغییر دهند، بعد از این ثقل حملات نظامی منظم و پراکنده نیروهای خارجی مستقر در افغانستان بجای تمرکز در جنوب به سوی جنوب شرق کشور متمایل خواهد شد. یعنی این که مناطق آشوب زده و ثقل شورش ها و خشونت ها بجای جنوب اکنون در جنوب شرق بیشتر گردیده، اگر قندهار روزی با فلوجه عراق خواهر خوانده بود، ولایت های جنوب شرقی نیز از نظر گسترش ناامنی و فعالیت های تروریستی کمتر از قندهار نیست بلکه بیشتر هم گردیده است. به همین دلیل ناتو به ناچار ثقل فعالیت های نظامی خود را از جنوب به سوی جنوب شرق طی سه ماه باقی مانده سال جاری و نیز سال 2012 متمرکز خواهد کرد.

  واشنگتن پست گزارش داده است که اداره باراک اوباما به تازگی یک روش تهاجمی سخت را در برابر شبکه حقانی اختیارکرده است. شورای امنیت ملی امریکا تصمیم گرفته است تا حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی را به شبکه حقانی در میرانشاه پاکستان افزایش دهد.به گفته یک مقام امریکایی، تصمیم افزایش حمله ها بر میرانشاه مرکز وزیرستان شمالی بربنیاد اطلاعات استخباراتی گرفته شده است تا اولویت عملیات های نظامی در این بخش به گونه دقیق دنبال شود، گزینه های نظامی دیگر به شمول احتمال راه اندازی عملیات زمینی، بالای پایگاه شبکه حقانی در جنوب شرق و برون مرزی وجود دارد.

به نظرکار شناسان تشدید عملیات هوایی نیروهای خارجی بالای پایگاههای شبکه حقانی مقدمه ای برای تشدید عملیات در جنوب شرق است که از سه ماه باقی مانده سال جاری آغاز می گردد و در سال 2012 از هوا و زمین شدت بیشتری به خود خواهد گرفت. براین اساس در چشم انداز جدید جنگی که ناتو و نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا ترسیم کرده است، ثقل نبردهای نظامی در جنوب شرق و نوارمرزی افغانستان با پاکستان خواهد بود. جنرال آلن فرمانده عمومي نيروهاي ناتو در کشور اعلام کرده است که در مناطق جنوب شرقی یک دیوار دفاعی خواهند ساخت تا بین کابل و سرحد پاکستان حایل شود و مانع ورود دشمنان به کابل گردد. او که با روزنامه‌ وال‌ستریت ژورنال صحبت می کرد گفت که در سال 2012 مسیر جنگ در افغانستان تغییر می کند و جنگ نيروهاي بين‌المللي در افغانستان بیشتر به مناطق جنوب شرق كشور متمركز خواهد شد. ولایات مانند خوست، پکتیا، پکتیکا، ننگرها، نورستان و کنر ولایت های جنوب شرقی است که در سال 2012 به مرکز توجهات نظامی قرار خواهد گرفت و این ولایت میدان مصاف نیروهای خارجی و طالبان خواهد بود.به گفته جنرال آلن، فعلاً مرکز اصلی تلاش‌های آنها جنوب افغانستان می‌باشد و سعی خواهد شد که در سال آینده هم برای تحکیم ثبات در مناطق تصرف شده کار شود، ولی همزمان با آن در سال 2012 به مناطق جنوب شرقی افغانستان هم توجه خاص جلب شود.  اولین طرح ناتو در جنوب شرق ایجاد یک دیوار حایل امنیتی میان کابل و مرزهای جنوب شرقی افغانستان با پاکستان است. جنرال آلن  می گوید، آنها در مناطق جنوب شرقی یک دیوار دفاعی خواهند ساخت تا بین کابل و سرحد پاکستان حایل شود و مانع ورود دشمنان به کابل گردد.

به هرحال با توجه با شرایط موجود در کشور و نیز تشدید خشونت های متعدد که منشا بیشتر این خشونت ها در جنوب شرق و مرزهای بیرونی بود، اکنون مقامات نظامی ناتو و افغانستان را به این نتیجه رسانده است که اگرعلیه طالبان دست به اقدامات نظامی به شیوه های مختلف زده نشود دایره خشونت ها نه تنها کمتر خواهد شد، بلکه روز به روز افزایش نیز خواهد داشت و اکنون کارشناسان نظامی به این نتیجه رسیده اند که برای مقابله با این تهدیدات بهترین راه طرح حملات متعدد بالای طالبان است. در واقع پاشنه اشیل گروه طالبان انجام عملیات های منظم نظامی است و باید این عملیات ها در ولایت های مختلف کشور به صورت دوام دار ادامه پیدا کند، تا در سایه تلفات سنگینی که این گروه متحمل می گردند، از جنگ و خشونت خسته شوند و دست از شورش گری و افراطی گری برداشته و تن به صلح و مصالحه ملی واقعی در قالب قانون اساسی کشور دهند.

عملیات های نظامی که طی دو سه هفته گذشته در ولایت نورستان اغاز گردیده بود و در چندین ولایت دیگر گسترش یافت، دستآوردهای بسیار خوب نظامی را به دنبال داشت، تاکنون صدها نفر از طالبان در این عملیاتها کشته شده اند. همین چنین در عملیاتی در ساحه بین  ولایت خوست و ولایت پکتیا بیش از 20 تن از طالبان کشته شدند.  دو هفته پیش درعملیات مشترک نیروهای خارجی و داخلی در ولایات کابل، لغمان، کندهار، هلمند، میدان وردک، پکتیکا، پکتیا و خوست،37 طالب کشته و22 نفرد دیگر بازداشت شدند. این نشان می دهد که اگر برای سرکوب طالبان و تن دادن این گروه به قوانین جاری افغانستان، از شدت عملیات نظامی کار گرفته شود، دستآوردهای بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت.


October 23rd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات